
 
 

<CT>Erika Mann, the BBC German Service, and Foreign-Language Broadcasting during 

WWII 

<CA>Vike Martina Plock  

 

Foreign-language broadcasting projects in the United Kingdom and the United States faced 

momentous challenges during World War II, a time when totalitarian regimes had successfully 

appropriated wireless technology for propaganda purposes. As Theodor Adorno and Max 

Horkheimer would argue, countries such as Nazi Germany had turned radio into an agent of 

political repression by creating passively receptive audiences who uncritically absorbed fascist 

doctrines.1 When war broke out in Europe, Hitler’s party had already colonized the airwaves at 

home to leave dissenters no opportunities to make their voices heard on the radio.2 But as the 

case of “Lord Haw-Haw’s” “Germany Calling” program demonstrates, the Nazis had also set up 

a range of foreign-language services, hoping to conquer the European continent (and the rest of 

the globe) through the calculated use of sound.3 Technological progress had not improved 

international relations. On the contrary, such transnational broadcasting initiatives as the ones 

pursued by the Nazis evidenced how easily new communication systems could be exploited to 

support expansionist claims made by political aggressors.4 How, then, could the Allies develop 

their own foreign-language programs if transnational broadcasting had become stigmatized as 

Nazi Germany’s propaganda tool? Few doubted that the dissemination of counterpropaganda 

over the wireless was an essential aspect of Allied warfare because these transnational broadcasts 

would allow communication with listeners in Germany who could be encouraged to overthrow 

their totalitarian leaders. But what kind of programs would be most effective in converting 

listeners—who had been living, willingly or unwillingly, with Nazi propaganda for almost a 



 
 

decade—into allies? And who were the individuals best suited to gain influence with these 

listeners?                                   

 To address these questions, this article examines Erika Mann’s involvement with 

German-language broadcasting projects initiated in Britain and the United States during World 

War II. Her case, I argue, provides insights into some of the challenges faced by radio 

administrators, government officials, and intellectuals who were charged with confronting Nazi 

propaganda without recognizably replicating the despotism associated with broadcasts from 

Germany. Mann is a crucial person to consider in this context because she worked with foreign-

language broadcasting practices on both sides of the Atlantic. As a well-known actress, writer, 

and political activist who categorically opposed Hitler and who also happened to be the oldest 

daughter of the German Nobel Prize-winning novelist, Thomas Mann, she was one of the 

celebrity figures called upon in Allied attempts to reach German listeners. In 1940, Duff Cooper, 

Britain’s Minister of Information, assisted her in addressing Nazi Germany via BBC 

microphones, providing her with broadcasting experience that also allowed Mann to work in an 

advisory capacity for the Roosevelt administration when the US set up its German-language 

broadcasts in 1942.  

In response to Ian Whittington’s suggestion that “the tendency to downplay the roles 

played by human systems in shaping and regulating” the “mutually influencing technologies” of 

the modern period amounts to a critical “shortcoming” in radio studies, I use Mann’s experiences 

as radio broadcaster and consultant to discuss the various, at times controversial, directives 

informing editorial decisions, program delivery, and staffing choices in Allied broadcasting to 

Germany.5 Mann’s politically inspired cosmopolitanism clearly echoed modernism’s 

international sensibilities, but her BBC work occurred at a time of unprecedented political unrest. 



 
 

At this moment, political convictions of intellectuals such as Mann were put to the test because 

the global spread of fascism seemed to leave them no choice but to lend their support to 

democratic governments that many of them considered only insufficiently liberal or tolerant in 

outlook. In a move that Ian Whittington has termed a “calculated instance of collaboration,” 

these public intellectuals “who chose to broadcast” on behalf of the Allies accepted that they had 

“traded a measure of their independence for a voice in an anti-fascist struggle that they judged to 

be more significant than other (still significant) ethical and political issues.”6 In Mann’s case, it 

meant participating in transnational broadcasting initiatives that celebrated objectivity, neutrality, 

and authenticity as ideological linchpins of a carefully manufactured propaganda narrative. But 

as surviving accounts of her professional involvement with Allied broadcasting illustrate, Mann 

was aware that a set of prevalent cultural stereotypes affected the construction of the voice with 

which the BBC German Service addressed its listeners: many individuals who had come to the 

UK as refuges from Nazi-occupied Europe were habitually prevented from accessing the 

microphone. As a committed anti-fascist, who regarded foreign-language broadcasts to enemy-

occupied territories as an opportunity to speak to, possibly even re-educate, audiences in Nazi 

Germany, Mann nonetheless complied with, even wrote in support of, a broadcasting style that 

aspired to sonic consistency and obscured the ideological objectives underpinning its production. 

Her voice as a broadcaster and radio consultant was the result of a temporary compromise 

between her own, often categorical, political beliefs and a set of administrative directives that, at 

times, indirectly confirmed racial and social hierarchies in the attempt to organize Allied 

counterpropaganda.  

But Mann also wrote “That Burning Sky,” a short story that imaginatively drew on her 

time at the BBC in the early 1940s. And here, in this fictional, unpublished rendering of BBC 



 
 

working practices, a more critical voice emerges, showing that individuals from different 

linguistic, national, and cultural backgrounds collaborated to create that monolithic, objective 

BBC radio voice into which listeners in Germany were meant to put their trust. With its realist 

frame, its array of different characters, and its prominent spy fiction intertext, “That Burning 

Sky” offered Mann the opportunity to examine the mechanism responsible for developing the 

BBC’s official narrative of broadcasting neutrality. Mann, I shall show here, used her story to 

record something that, due to censorship regulations, could not have been publicly declared: that 

the seemingly neutral, unbiased BBC radio voice, that cornerstone of Allied propaganda 

initiatives, was a collaboratively designed, fictional construct with polyvocal beginnings. And 

Mann’s own polyvocality—her conflicting accounts of Allied broadcasting projects captured 

publicly and privately in different textual forms—thereby illustrates the modernist writer’s 

partiality for fiction at a time when the authenticity of war reportage had to be consistently 

questioned by radio audiences but was also advertised and vociferously defended by Allied 

broadcasters as political ideal and imperative. When aiming to document BBC broadcasting 

practices in all their complexity, Mann, who was a creative writer as well as a war correspondent 

and journalist, quite understandably turned to writing fiction. As she would have realized, not the 

limited textual frame of factual journalism but the fictional form of the short story was the 

vehicle best suited to deliver an account of the debates, the controversial political mandates, and 

the voices responsible for—but also carefully concealed by—the dispassionate, unprejudiced 

tone adopted by BBC news readers. Together, Mann’s published and unpublished, literary and 

factual accounts of the radio war shed light on this modernist intellectual’s involvement with and 

creative responsiveness to the new public fora of an increasingly interconnected, multilingual 

world produced by transnational broadcasting.7  



 
 

                 

<A>“A Light-Minded Prelude”: Weimar Germany and Mann’s Pre-War Activism 

Like the medium through which she spoke to Nazi Germany, Mann was constantly in motion, 

easily crossing national borders and endorsing an intellectual cosmopolitanism in line with her 

status as a member of interwar Germany’s youthful avant-garde. Berlin was the center of a 

thriving art scene during the Weimar years; it was also the center to which Mann and her brother 

Klaus gravitated in 1924 when they finished (or decided to prematurely terminate) their formal 

education. Here, she studied acting with Max Reinhardt, Germany’s most famous avant-garde 

director and producer, but she soon began leading the itinerant lifestyle that would characterize 

her life as a war correspondent. In 1925, she  toured the country with Pamela Wedekind, Gustaf 

Gründgens, and Klaus Mann in a production of her brother’s play Anja and Esther—a work in 

which the emotional and sexual entanglements of the protagonists barely concealed the off-stage 

relationships (and marital arrangements) among the four actors.8 In her life and work Mann made 

her bohemian partialities extremely apparent.  

 “The Literary Mann Twins,” as the American papers erroneously labelled them, arrived 

in New York in October 1927, following the noncommittal inquiry by the publisher Horace 

Liveright whether Klaus Mann would consider a US lecture tour (Weiss, In the Shadow, 58). In 

spite of speaking very little English, they were soon dining with H. L. Mencken and meeting 

Greta Garbo in Hollywood.9 With hindsight, this meeting with American literary culture and the 

US entertainment industry appeared, as Klaus later noted, “as a light-minded prelude to graver 

experiences we were destined to pass through. A dress rehearsal of exile—that’s what it actually 

was” (The Turning Point, 132). But these early encounters would help Mann nine years later 

when she sought permanent refuge in the United States, providing professional contacts and an 



 
 

extensive network of influential friends. Indeed, a lot had changed by the time Mann returned to 

the United States as an immigrant. She had become a committed Nazi opponent, had left 

Germany in 1933, and had toured Europe with her political cabaret Die Pfeffermühle (The 

Peppermill), which delivered subtle criticisms of Germany’s new leaders in humorous sketches 

and polemic songs. In 1935, she was denaturalized, but her marriage of convenience to W. H. 

Auden provided her with a British passport and would later pave the way for her professional 

activities in Britain as a war journalist and BBC broadcaster.10  

Almost immediately after arriving in the United States in 1936, Mann began working as a 

public lecturer, speaking in front of high school students in Tulsa, the women’s club of 

Pittsburgh, and the American Jewish Congress in Chicago in the hope of convincing listeners 

that a war against Hitler was unavoidable and, once hostilities had begun, that a speedy 

declaration of war had become imperative. In spite of this bustling political activism, however, 

she wanted to be back in Europe, and in 1938 she and Klaus decided to travel to Spain to 

document the Civil War in broadcasts and newspaper articles.11 In the same year, Mann also 

published a book that contained her most outspoken critique of the Hitler regime to date: School 

for Barbarians, a study of the Nazi education system that, Mann argued, used the school, youth 

organizations as well as print media, radio programs, and the cinema to enforce acquiescence to 

Nazi ideology.12 With this publication, Mann completed her transition from unburdened, 

youthful performer to political commentator. If she had packaged, as in Anja and Esther, the 

expression of her personal and sexual politics into exploratory, experimental forms, she now saw 

writing, especially journalism, first and foremost as a suitable medium for uncovering aspects of 

the large-scale humanitarian crisis developing in Europe.13 But her cosmopolitan outlook and 

early interest in experimental performance practices made her also very well suited to adopt a 



 
 

new professional persona as broadcaster for the German-language programs that the BBC had 

been developing since September 1938.  

 

<A>Producing the Voice of the BBC German Service  

In May 1940, Mann wrote to Duff Cooper to offer her services as a BBC broadcaster, hoping 

that she could assist in efforts to awaken resistance against the Nazis among German listeners. 

As her letter illustrates, this was a project in which she firmly believed. Not only did she think 

that she “would be able to do a useful job for the German-language broadcasts from London,” 

but she also suggested that “certain results can be hoped for if and when the right people address 

that diseased nation in the right way.”14 In the autumn of 1940, Mann spoke seven times on the 

German Service, a year later she addressed German listeners eight times, and in 1943 she 

returned to the BBC microphone for two additional talks to Germany and Austria (fig. 1).15 

Unlike the radio messages sent to German listeners by her father, however, Mann’s talks have 

not been collected and only three of them survive as typescripts.16 But elsewhere, she spoke in 

detail about the content of these talks:  

<EXT>About once or twice a week I spoke to the Germans. I told them that they were 

fighting, suffering and dying for a bad, an evil, a hopeless cause, a cause the rest of 

humanity would never permit to prevail. I spoke to them about the British and American 

determination to see this fight through to the end, no matter how long it might last and no 

matter what sacrifices it might ask for and I besiiegend [sic] them time and again to 

bethink themselves and to spare the world including the German nation the mounting 

horrors of a prolonged war which in the end could have but one result, the destruction of 



 
 

Hitlerism from without, unless they preferred to shorten and modify the disaster by 

making an end themselves.17<EXT>          

That these broadcasts were noticed in Germany is suggested by evidence collected by 

BBC monitors.18 They established that the Deutschlandsender had broadcast a feature entitled 

“Erika Mann on the Air” on the day after one of her 1940 talks. It stated that “Erika Mann, as the 

good adopted child of plutocracy,” who “belongs to that London clique of emigrants which is 

largely guilty of this war, and which has always energetically fought against the Fuehrer’s 

attempt for an Anglo-German understanding” spoke “yesterday at the London radio” and “took 

over the task of minimising German airraids [w]ithout any compassion for the hundreds of 

thousands of Londoners reported by American journalists, victims of Churchill’s criminal 

policy.”19 That Germany’s national station felt compelled to issue counterpropaganda to Mann’s 

BBC message suggests that the Nazis deemed it important enough to warrant rebuttal. In fact, in 

an interview from October 31, 1940 broadcast by the American station WMCA, Mann almost 

proudly reinforced this point. When speaking about her work for the BBC, she told American 

listeners: “the Völkische Beobachter, Mr Hitler’s own paper, has attacked me, the German radio 

has attacked me, and even Lord Haw-Haw did me the honor to answer one of my broadcasts.”20  

 

<INSERT FIG. 1 ABOUT HERE> 

 

However, even within the BBC, Mann’s guest appearances were discussed and critiqued, 

and these debates about her suitability as a broadcaster provide insights into the motivations 

influencing decisions about German-language broadcasting at the BBC in the early phase of the 

war. As internal memos show, disagreement existed, at the beginning of her broadcasting career, 



 
 

if Mann was to speak anonymously or use her name when delivering her talks.21 In general, 

immigrants, especially well-known Nazi objectors, were prevented from addressing Germany via 

BBC microphones. Although letters from German listeners received by the BBC during the war 

document that “talks by their own countrymen [were] of wide interest” to them, the roles of most 

German immigrants working for the BBC were supportive ones.22 As so-called outside artists, 

they scripted and translated news, features, or other program elements and even if they were to 

“appear at the microphone,” it was “only as voices in features and as newsreaders.”23 All 

“commentaries had to be spoken by British voices” (Mansell, Let Truth Be Told, 155).24 This 

stance was deemed essential for upholding the Corporation’s commitment to fact-based 

journalism, which was actively promoted as a desirable alternative to the fabrication of distorted 

truths unleashed by the Nazi radio. The BBC’s “claim to truthfulness,” Stephanie Seul argues, 

became an essential (and most likely also effective) “part of the British propaganda strategy,” 

one that was not to be jeopardized by offering the privileged position at the microphone to 

individuals whose political viewpoints or racial origins had forced them to flee Nazi Germany 

and who were, for these very same reasons, disqualified as objective commentators.25 As a result, 

it was the names and voices of Richard Crossmann, Dennis Sefton Delmer, Lindley Fraser, or 

Hugh Carleton Greene that became practically synonymous with the BBC German Service 

during the war whereas expatriates who had enjoyed celebrity status in Weimar Germany—such 

as the actor Walter Rilla or the theater critic Alfred Kerr—hardly feature in contemporary 

accounts. Although German-speaking immigrants were busily preparing or translating scripts to 

be read by their British colleagues, wartime propaganda directives obliged the Corporation to 

obscure these behind-the-scenes, multicultural collaborations responsible for producing the 

neutral voice with which newsreaders addressed listeners in Germany.  



 
 

In Mann’s case, the question for BBC producers must have been whether her family 

connection to two of Germany’s most celebrated contemporary writers, her father and her uncle 

Heinrich, could be harnessed for propaganda purposes. Would people in Germany actually want 

to listen to anything she had to say? Archival evidence suggests that the BBC initially decided 

against Mann, who was asked to speak anonymously when recording her first broadcast in 

1940.26 She obtained permission to use her name in her remaining talks but these early 

broadcasts continued to be problematic because they did not always fall in line with 

governmental propaganda directives. A surviving BBC memo from 1940, for instance, states, 

“We will, of course, cut out the ‘Nazis’ throughout, if this is not done at your end.”27 The BBC 

might have been inclined to distinguish between “the German people—supposedly despising the 

regime and longing for peace—and the warmongering Nazis,” but Britain’s Department EH 

(Electra House), responsible for propaganda to enemy countries, argued at the time that all 

Germans should be held accountable for Nazi atrocities (Seul, “Plain, Unvarnished News,” 385). 

To ensure that German listeners could not consider themselves among the victims of Hitler’s 

aggression, the BBC was asked to refrain from using the word “Nazi” in its German-language 

output.28 Mann, however, must have misapplied the term, and this particular case of war-time 

censorship shows how much the BBC’s diction remained a contested site for debates about the 

purpose and focus of British propaganda in the early 1940s. Because listeners in Germany might 

easily dismiss her talks as moral preaching, the Corporation’s decision to use the voice of a well-

known Nazi opponent in its German-language program was already controversial. To have Mann 

express categorical pronouncements about Germany’s collective guilt, as requested by 

Department EH, might have further undermined the propaganda value of her broadcasts.            



 
 

 With only a small number of letters from listeners at hand, BBC employees were often 

forced to employ guesswork in their attempts to deliver an effective propaganda program while 

observing the Corporation’s commitment to objective journalism, adjusting its broadcasting 

practices according to governmental propaganda directives, and also working on listeners in the 

hope of converting them into allies.29 Mann, who was extremely keen to see to it that “the right 

people address that diseased nation in the right way,” must have succeeded in adjusting to 

working routines at the BBC, as there were no more complaints about the content of her later 

talks. In fact, the scripts of her surviving broadcasts from 1941 illustrate how much she fell in 

line with BBC requirements. While she had used such categorical expressions as “comatose 

rabbits” and “mis-leader’s serpent gaze” to describe the relationship between the German people 

and Hitler in her “Inside Germany” talk on July 30, 1941, the tone of her Trade Union Congress 

broadcast from September 4, 1941 is measured and factual. Although she emphatically reminds 

listeners that the British people unanimously supported the war, verbal diplomacy has now taken 

the place of fervid enthusiasm.30 As such, Mann’s professional association with the BBC in the 

early 1940s is best described as educational experience. Here, in the small, claustrophobic 

studios amid numerous other Nazi opponents, she was confronted with the challenges of an 

important British propaganda goal: the production of a steady, seemingly objective vocal output 

instantaneously recognizable as that of the BBC German Service (fig. 2).  

 

<INSERT FIG. 2 ABOUT HERE> 

 

<A>Mann’s Work for the VOA in the United States 



 
 

These professional experiences were put to good use on the other side of the Atlantic. 

When addressing American citizens in her talks Mann often began by depicting Britain as 

Europe’s last bastion of democracy: “The democratic way of living has survived the deadly 

onslaught aimed at its destruction,” she concluded one lecture. “Has survived so far. But will it 

survive if England be allowed to remain its one and only militant defender, if she should be left 

alone singlehandedly to fight those determined to murder it?” (Mann, “Searchlight through the 

Blackout,” 22). The United States had a moral obligation, Mann believed, to assist the United 

Kingdom in its struggle against fascism, and she stressed this point by presenting a version of 

heroic, democratic Britain that was not, in fact, quite in line with some of her actual experiences. 

An anecdote about her BBC work served to emphasize the image of British courage and stoicism 

in the face of mortal danger: 

<EXT>I remember how once, during an air raid (to which we usually didn’t pay much 

attention) I was rehearsing and timing a speech in the B.B.C. We were in one of the third-

floor studios, and I described to my German listeners the effect of the indiscriminate 

bombing of London. Hitler was indeed very much mistaken, I asserted, if he thought he 

could virtually frighten the ENGLISH TO DEATH. The English could not be frightened: 

although the bombs did a great deal of harm and killed many human beings, they would 

not achieve their aim. At this moment a big huge thing whisteled [sic] down nearby. We 

could not yet judge whether it was to hit our building, or one of the neighbouring houses. 

Both of us, the B.B.C. man with his stop watch and myself went down flat in a hurry. 

When the bomb had fallen, our building swayed like a tree in a storm and our windows 

were on the breaking point. We jumped to our feet, the B.B.C. man looked at his stop-

watch and said with his quietest voice, “go ahead, we lost 5 seconds.” I went on, telling 



 
 

the Germans that their bombs couldn’t frighten us a bit. Everyone would have done this. 

Everyone would have been ashamed to show any trace of fear or nervousness in the 

presence of a courage which took itself for granted and was not in the slightest proud of 

itself. (Mann, “Searchlight through the Blackout,” 14–15)<EXT> 

The described scene, involving the BBC man with his stop-watch exemplifying self-control and 

professional determination, reinforces the central claim of Mann’s talk to German listeners: 

Hitler’s bombs will not beat the British into submission. But the reported incident was also used 

as propaganda material in her lecture to US citizens who needed convincing that stoic, 

courageous Britain should be assisted by America’s entry into the war. At this point, Mann 

clearly withheld critical remarks about the kind of institutional racism she had witnessed at the 

BBC, remarks that would come to the fore in her short story “That Burning Sky.”  

Mann also drew on her experiences at the BBC when the United States declared war on 

the Axis Powers in December 1941. The Office of the Coordinator of Information, which was 

responsible for foreign intelligence and propaganda work, was put in charge of setting up an 

overseas broadcasting service, the Voice of America (VOA), in February 1942, and Mann was 

hired as a consultant. In her report “Broadcasting to German Women” (1942) she reminded VOA 

producers that “Germans listening to our broadcasts are risking their lives by doing so. . . . We 

should never forget that a German comedian who dares to poke fun at the Nazis from a Munich 

stage, bravely endangers himself, while not endangering his audience. We endanger our 

audience, while not endangering ourselves. That is,” Mann concluded, “the decisive 

difference.”31 As she would have learned in London, Germans who tuned in to so-called enemy 

stations could pay for this offence with long prison sentences, possibly even with their lives.32 

Indeed, against opposition from colleagues, Carl Brinitzer, one of the translator/announcers in 



 
 

the BBC German Service, had patented the “Bri-style”—a new broadcasting technique that 

aimed to increase comprehension by paring down sentences to bare essentials.33 For him and his 

supporters, this issue was essential because listeners in Germany, for fear of discovery, were 

frequently obliged to decrease the volume of radios to barely audible levels. Because these 

listeners risked prosecution, brevity and precision were to be privileged over grammatical 

structures. In the scripting of the news, Brinitzer argued, content delivery was all that mattered—

even if it meant that information was packaged into prose that defied syntactic conventions. 

Mann concurred, recommending that in American German-language broadcasts “[i]t will be 

better to say less than to alienate our audiences by saying lots of things many of which fail to 

justify the danger involved” (“Broadcasting to German Women,” 1). 

 When making recommendations about the delivery of the “four main types of broadcasts” 

she considered important—“simple, uncommented newscasts,” “objective commentaries,” 

“personal talks, . . . given by well-known personalities,” and, finally, “features,” which are 

“scenes, sketches, presentations of a literary or musical character, parodies, imitations (of Hitler, 

for instance)”—she similarly relied on her experiences with British broadcasting as these were 

exactly the kind of programs the BBC German Service had already established (1–2). Mann’s 

suggestions as to content were also based on existing BBC broadcasts: “The happenings of 

German every-day-life should be our subject,” she proposed, and it is possible that she was 

thinking of the successful “Frau Wernicke” programs that the BBC had transmitted since July 

1940 (3). These were satirical sketches delivered by an ostensibly patriotic, “down-to-earth 

Berlin housewife, speaking a very particular and humorous kind of Berlin slang, set out to instill 

some home truths to German audiences about the impending consequences” of a prolonged 

war.34 Like the “Frau Wernicke” features, US broadcasts for women, Mann recommended, 



 
 

should “concentrate on tangible, practical themes,” on “any human interest-story, anything we 

consider to be disturbing, disquieting, alarming to our female audiences” that could be unearthed 

through the “study of the German press” (“Broadcasting to German Women,” 3).  

Mann’s recommendations most explicitly, and most problematically, echo BBC protocols 

when she states that the suggested “personal talks should be made, either, by Americans (whose 

accent will be acceptable as long as they can be easily understood), or by some few, very 

outstanding, preferably non-Jewish Germans (or Europeans) who, however, should never have 

been too closely connected with any of the bankrupt Weimar-parties” (4). Here, Mann clearly 

recalls the BBC’s fear that its objectivity might be compromised by broadcasters whose 

neutrality could be questioned. In case this proposition should be misconstrued as racist, 

however, Mann belatedly added a hand-written note to her script that clarifies her position: “It 

goes without saying that we are not suggesting that Hitler’s game should be played and Jews be 

excluded. For merely tactical reasons,” she argues, “the percentage of Jewish contributions 

should be kept within certain limits” (4). There can be no doubt that Mann hoped to model 

American programs directly on BBC formulas—even in cases when a questionably exclusive 

rhetoric determined the strategic mandates of these Allied broadcasts to Germany.  

Given Mann’s own part-Jewish background, such unconditional support of broadcasting 

practices built on a logic of discrimination must appear surprising. What is worth noting at this 

juncture, however, is that Mann’s recommendations about the voices to be used for on-air 

commentary supported a notion of objectivity that could be harnessed for propaganda purposes. 

As her involvement with BBC broadcasting would have shown her, radio personnel in Britain 

aspired to a semblance of authenticity in broadcasting that could be propagandistically 

juxtaposed with the patently distorted news programs disseminated by Nazi-occupied stations.35 



 
 

It was for practical, not ideological, reasons, Mann argued, that certain voices should be heard 

only intermittently on Allied frequencies. In order to be successful in creating a convincing 

broadcasting voice, her memo suggests, American programs would have to adopt the BBC’s 

emphasis on objectivity in newscasting. Unfortunately, this also meant that VOA personnel had 

to accept aspects of fascism’s discriminatory logic in the hope of producing German-language 

broadcasts that would work well as effective counterpropaganda.   

Mann’s detailed ten-page memo, which includes editorial as well as technical suggestions 

for program arrangements, clearly shows her commitment to the task at hand. Her work as 

consultant for the Office of the Coordinator of Information was nonetheless short-lived. In a 

letter addressed to the playwright Robert E. Sherwood, who was coordinating American overseas 

propaganda services at the time, Mann, in March 1942, announced her resignation from the post 

of VOA advisor because, she complained, she had not been given responsibilities that matched 

her experiences. Although she had been asked to write “a few pieces” for the “short-wave 

programme,” her strong commitment to fighting the Nazis made her reluctant to draw, as she 

explained, “a handsome salary from the government” without ensuring “either as a writer, or as a 

producer, actress, or broadcaster” that these broadcasts were effective.36 Mann also reminded 

Sherwood that she was “too familiar with the situation in Germany and German-occupied 

countries, as not to realize the futility of the short-wave enterprise” for which she had been 

commissioned to write. There “exist only five groups of people who possess short wave 

receivers” in Germany, she stated, a fact she had “repeatedly pointed out” (Mann to Sherwood, 

1). These are “Nazi officials, big industrialists, air-men, navy-men, and radio-professionals,” and 

for that reason it seems “a hopeless enterprise” “to write short-wave-propaganda for the German 

middle classes” or “talk . . . to Germany’s women via short-wave” as these listeners owned the 



 
 

specially designed “Volksempfänger” (“People’s Set”), which could not receive programs on 

short-wave frequencies (1–2). To “devote one’s time and strength to the making of ‘propaganda’ 

which cannot be heard,” Mann concluded, “is sadder than to write poetry exclusively for one’s 

own drawers” (2).  

Needless to say, these US broadcasts were not as futile as Mann believed—especially 

because problems relating to short-wave transmission were soon solved in collaboration with the 

BBC.37 Mann’s harsh language about VOA short-wave broadcasts might therefore seem over-

hasty. But it is worth pointing out that her interest in issues relating to psychological warfare 

started to wane when the United States declared war on the Axis powers because, she believed, 

America’s entry into the war would inevitably bring about an Allied victory. From then on, 

Mann’s journalism began to intervene in debates about the political reconstruction of Germany 

and the Allies’ responsibility in safeguarding stability in Europe and elsewhere.38 It is also in 

these later pieces from the war years that critique of liberal governments is more candidly and 

more frequently expressed than in her previously written journalism. As an Allied victory 

became foreseeable, Mann’s erstwhile support of Western democracies became far less 

unconditional than it had been during the early war years when Nazi Germany had the upper 

hand in the military struggle. In fact, before the American declaration of war, Mann expressed 

her criticism of institutional structures in western democracies most directly in her unpublished 

short story “That Burning Sky.”39 Here, she could interrogate her alliance with administrative 

structures in Allied nations that, she believed, were in urgent need of reform. This critically 

neglected manuscript therefore illustrates the dual loyalties of this modernist intellectual who 

realized that contemporary events demanded the support of policies and administrative 

procedures that problematically obscured the complexities involved in developing Britain’s most 



 
 

audible propaganda narrative: the BBC’s insistence on objectivity in broadcasting, described by 

one, perhaps over-credulous, contemporary observer as the Corporation’s aim to “inspire 

confidence by a strict adherence to the truth.”40  

 

<A>Background Noise: “That Burning Sky”       

“That Burning Sky” is a story about things that cannot be said, about voices that are silenced or 

cannot be heard. Early on, Mann identifies these issues as the narrative’s principal concerns 

when she introduces her protagonist Bob Stanhope and his work, which is centrally concerned 

with revoking an individual’s authority to speak: as switch censor in the BBC German unit he 

can interrupt programs immediately if broadcasters deviate in any way from agreed-upon 

scripts.41 While listening to the news, Stanhope contemplates those “enemy aliens” who have 

decided to “help the foe of their country.”42 “They are ok,” he concludes, especially “Count 

Alfred von Neudeck,” a German aristocrat who “could have become a Nazi bigwig” had his anti-

Nazi stance not forced him to leave the country (Mann, “That Burning Sky,” 1, 4). “Alf” is now 

newsreader in the BBC German Service, where he is well-liked and he soon replaces Bob 

Stanhope as the story’s focalizer. The reader follows him through the labyrinthine corridors of 

Broadcasting House, where Alf, we learn, hopes to discuss improvements in the delivery of the 

news with his supervisor. It can be surmised that Mann was at this point referencing the “Bri-

style” debate that took place when she was making her guest appearances at the BBC. We then 

accompany Alf home and encounter his girlfriend, an English woman called Alice Sloane, whom 

he passionately loves and with whom he discusses her work as lorry driver for the Auxiliary 

Territorial Service (ATS).  



 
 

When Alf returns to the BBC in the evening of the following day, disaster has struck: 

Zach Fisch, a Jewish-German immigrant and feature announcer, has died somewhere in London 

the previous night while saving a child from a burning house. While staff members of the 

German region are still processing the news of their colleague’s death, an announcer in an 

adjacent studio begins to describe an attack on an ATS depot that has destroyed hundreds of 

vehicles and killed most of the “girl-drivers” (25). To his horror, Alf must find out from the 

Home Service news reader that “Junior Commander Alice Sloane” is among those killed (25). 

Overwhelmed by grief, he is unable to keep up his cover and the final passages of “That Burning 

Sky” unmask him as a traitor who used his broadcasts to pass on “vital information, fatal 

information” to the Nazis. In this particular case, he must have conveyed information about ATS 

activities previously obtained from Alice (27). “I should have known,” Stanhope tells himself: 

“His strange intonations! His stressing of words! His pauses! His coughing! His personal 

versions of our bulletins! Codes all of it, slimy codes” (27). Alf, it transpires, was certainly not 

the right person to address listeners in Germany.  

Because of its detailed description of working life at the Corporation, “That Burning 

Sky” is essential reading for anyone interested in the BBC European Services during World War 

II. Mann depicts the linguistic babel in corridors and other communal spaces, she captures the 

claustrophobic atmosphere in recording studios “five floors under the ground,” and she also 

describes the effect of exploding bombs on live broadcasting while giving readers a sense of the 

crowdedness of the concert hall that is repurposed each night as a dormitory for those employees 

who work late shifts and do not want to go home during air raids (1, 4, 22a). By representing 

these behind-the-scene operations at the BBC in such detail, the story makes apparent its interest 

in giving credit to individuals at work in the Corporation whose voices and biographies would 



 
 

remain mostly unknown to listeners. Mann also emphasizes the polyglot nature of BBC working 

routines, as Alf observes how “the Norwegians and the Rumanians, the Dutsch [sic] and the 

Czechs, the English and the Germans, the Portuguese and the Hungarians discussed their 

propaganda-war in which they were engaged, much as a huge international general staff might 

discuss their moves on the battlefield. The low room was filled with smoke and the sound of 

voices talking in some twenty languages” (6a).  

These realist components are placed alongside plot features more commonly found in a 

spy story. Mann would have known, of course, that a case as the one depicted could not have 

occurred, that someone like Alf could not have passed on classified information to the enemy by 

adding rhetorical flourishes to the news while broadcasting. It was the job of the switch censor 

(Stanhope, in the story) to prevent such things from happening. As a result, “That Burning Sky” 

sits awkwardly between narrative registers and, in this manner, indicates Mann’s wish to 

represent the complexity of everyday life at the BBC at a moment when propaganda narratives 

demanded the translation of socio-cultural diversity into easily categorized abstractions. The war 

with Germany, as Stanhope’s reflections on “friendly enemy aliens” suggest, made it a 

requirement to classify individuals according to ideological taxonomies. Mann’s story 

acknowledges the wartime need to typecast individuals in this manner but it also insists on 

representing diversity by accommodating very different literary genres within the same textual 

frame. Moreover, “That Burning Sky” is also a many-voiced narrative in which externally 

focused passages are frequently interrupted by paragraphs that represent the perspectives of very 

different characters through the use of free indirect discourse or interior monologue. Stanhope, 

Alf, even Alice, have the chance to contribute their voices to the make-up of a story that makes 

polyvocality one of its building blocks.43  



 
 

Passages in which Alf emerges as the focalizer demand particular attention because the 

story’s espionage intertext references the broader field of wartime intelligence in which the 

BBC’s working practices were very firmly embedded. The BBC Monitoring Service provided 

Britain’s intelligence sector with information and, as the case of the expunged “Nazi” references 

on Mann’s broadcasting script has already shown, propaganda delivery by the Corporation was 

closely supervised by governmental organizations tasked with intelligence gathering abroad. 

Contemporaries might not have been fully aware that partly overlapping concerns connected the 

BBC to these governmental bodies, but Mann’s story deliberately uses the image of the spy to 

show how much the work of creating the BBC’s broadcasting voice resembled covert 

intelligence operations. Both wartime broadcasting practices and wartime intelligence work, in 

other words, are brought together in her protagonist’s profile. Indeed, his role as secret agent, it 

becomes apparent with hindsight, is already formally indexed in the story. Whenever he is in 

danger of considering his intelligence work, Alf carefully edits his thoughts. It is because of 

these gaps in the narrative, in fact, that first-time readers remain unaware that he had tried to 

ensure that Alice would be absent from the ATS depot on the day of the Luftwaffe attack:       

<EXT>Time passes slowly that afternoon; in fact, Alf found it hard to get it over with. 

He went to a movy [sic] and saw some news reels which reminded him of Alice: not that 

he needed to be reminded: but those A.T.S. girls on the screen made her absence almost 

unbearable. “I love her” he thought in German, “Ich liebe sie.” Where was she now? Still 

at the depot, or already enroute [sic] to the dance? It hurt to think of the dance, despite . . 

. Despite what? Don’t think too much! He admonished himself but his mind kept on 

working feverishly. (Mann, “That Burning Sky,” 21)<EXT>  



 
 

The elliptic narrative foregrounds his personal rather than political concerns and encourages 

readers to trust Alf, the spy, just as his co-workers remain oblivious to his political loyalties. 

However, Alf’s heavily edited thoughts can also be compared to a news script that has 

been returned by the censor in a revised, abridged version. BBC wartime censorship practices, as 

the early reference to Stanhope’s work illustrates, are a central concern of Mann’s story and this 

is further emphasized when Alf’s conversation with his supervisor about the production of the 

Corporation’s German-language output alludes a second time to the work of the censor. 

Although his line-manager agrees to concede Alf more responsibility in correcting incoming 

scripts “to make the darn thing[s] speakable,” it is also made clear that the censor “would have to 

see . . . scripts after [Alf has] made . . . alterations” (8). Passages such as this one reference the 

editorial interventions responsible for delivering the BBC’s seemingly authentic and objective 

news bulletins. In this manner, Mann’s story covertly alludes to the complex, frequently 

obscured mechanisms involved in the production of trustworthy appearances on which the 

success of the BBC’s transnational broadcasts as part of Britain’s wartime intelligence work had 

come to depend. In providing one of her protagonists with a dual identity as a Nazi spy and BBC 

announcer, Mann also illustrates that structural similarities existed between the believable 

composition of the spy’s adopted persona and the broadcast’s success in feigning reality. In both 

of his adopted parts, Alf is immersed in information production systems that rely on carefully 

concealing the processes through which authentic appearance is projected.  

 The realist and spy thriller elements of Mann’s story thus work in concert to consider 

some of the background operations of Britain’s propaganda war that had to remain hidden to be 

effective. But writing “That Burning Sky” was also important for Mann because this unpublished 

story allowed her to critique institutional structures in western democracies at a time when she 



 
 

was carefully maintaining her public persona as a war correspondent uncritically supportive of 

the Allies. At the end of the story, Stanhope voices concerns that resemble Mann’s own, hitherto 

unarticulated fears that democratic values are frequently sidelined in Allied nations. Even at the 

BBC, that highly visible spearhead of British democracy, a lingering class bias is shown to be 

responsible for producing ideological convictions that are difficult to challenge and that will, 

Stanhope realizes, threaten democracy’s victory over totalitarianism. Why, he wonders, are we 

always “investigating the wrong people,” “trusting the wrong crowd”? While Fisch, who dies a 

hero’s death in the flames, had been “most thoroughly investigated” by the authorities before 

beginning his work for the BBC and while another co-worker is suspected of being a Communist 

simply because, in Stanhope’s words, he is “a simple fellow whose fingernails aren’t even 

always clean,” the aristocratic Neudeck passed muster because of his impressive pedigree and 

confident appearance (27). A lot needs to change, Stanhope recognizes, before democratic 

principles can flourish everywhere in postwar Europe: “some of us Britishers [sic] or Americans 

or whatever ‘Democrates’ [sic] we are, are still nationalists and imperialists and racists and 

snobs, who don’t know an ally when they see him; or even mistrust him, ‘cause he’s a Jew or a 

simple fellow; but fall for a rat like Neudeck, ‘cause he comes from their own nationalistic, 

imperialist, racist and snobbish background” (27–28). “That’s what it is,” he concludes. “And 

that’s what we’ve got to get rid of, all of us, lest we’ll loose [sic] out in the end” (28).  

Mann herself had begun to suspect, during her time as a lecturer in the United States, that 

intolerant, even authoritarian thinking and aggression against dissenters were problems by no 

means exclusive to Nazi Germany. Many of her American listeners were unprepared, if not 

unwilling, to confront the real menace of Nazism. Non-interventionists accused her of 

warmongering and those overtly sympathetic to Hitler slipped notes with death threats into her 



 
 

hands (Von der Lühe, Erika Mann, 210). In Britain, meanwhile, Mann observed that her 

“progressive, intellectual, originally pacifist, moderately socialist English writer-friends—

formerly pacifist all of them, with a socialist flavour” warned her that her determination to go 

ahead and interview Lord Vansittart, the author of a controversial book on Germany’s collective 

guilt, would make them “rather cross” and force them “to attack [her] in one of [their] more 

decent publications.”44 Even if they disagreed with her and believed that Vansittart’s plea for a 

“deprussianized,” systematically “re-educated, rather than punished” Nazi Germany should 

remain unheeded, these “progressive” “English writer-friends,” Mann remarks suggest, should 

be criticized because they aim to silence her unorthodox views (“No Gift to Goebbels,” 11, 12). 

In a liberal democracy, the kind of “peaceful, sensibly organized, decent world” Mann 

envisioned, the expression of minority views should be encouraged (12). Most certainly, 

dissenting voices should be heard rather than suppressed by threats.  

Mann, that is to say, was convinced that even democratic countries needed to examine 

their political structures so that peaceful relations among nations could be established. “In order 

to win this war,” she had more cautiously written in 1940, “democracy will have to undergo 

certain changes,” so as to “alter and better conditions within our individual democratic countries” 

and to “greatly change and improve the relation-ship of democratic countries between each 

others [sic].” The development of a better world order, she believed, required that democracy 

“must not only conquer the enemy but also its own weakness and the outworn notions that have 

made it weak” (Mann, “Searchlight through the Blackout,” 20). During the early years of the 

war, however, these convictions remained mostly muted. “That Burning Sky,” however, allowed 

Mann to critically consider her professional entanglement with a propaganda narrative that 



 
 

excluded experiences and voices in its pursuit of an objectivity that had become an undisputable 

universal because it was accepted as a synonym for moral superiority.  

      

<A>Mann’s Postwar Articulations  

Wartime conditions were instrumental in expanding transnational broadcasting practices in 

Allied nations. Radio acquired unprecedented significance as a propaganda tool, but the Allies 

also regarded it as an educational facilitator that could help establish a new, democratic social 

order in post-totalitarian nations. It is no coincidence that Hugh Greene, who had been Head of 

the BBC German Service since 1941, was commissioned with setting up the new media 

landscape in the British Zone in 1946.45 Fact-based journalism, information, and education—

those central tenets of BBC wartime broadcasting—were meant to shape the organization of 

public service broadcasting in postwar Germany and prevent another totalitarian takeover. 

 Erika Mann, this article has demonstrated, made foreign-language broadcasting an 

important aspect of her politically motivated war-time work. In the hope of bringing about Nazi 

Germany’s defeat, she worked for the BBC and acknowledged the important propaganda 

function of its German-language output. She also temporarily advised those in charge of setting 

up German-language broadcasts in the United States. But Mann’s voice gradually lost influence 

in post-war debates about Germany’s political and cultural reconstruction.46 With the end of the 

war came the disappointing realization that her hopes for a cohesive, democratic world order 

would remain unfulfilled. Neither in Europe nor the United States did Mann see structures 

emerging that she considered productive for the development of cooperative international 

relations. Increasingly, she would retreat from public view, focusing instead on her 

responsibilities as her father’s secretary and editor and on curating the cultural legacy of her 



 
 

brother Klaus, who had committed suicide in 1949. For this political radical, the postwar era did 

not deliver the possibilities envisaged only a few years earlier. Germans, rather than being 

thoroughly re-educated, were allowed to side with either of the two emerging rival superpowers 

fighting for hegemony in Europe.47 The chance for a proper denazification of the country, Mann 

believed, had been missed.  

 During the war, however, the German-language broadcasts initiated by the BBC helped 

Mann to cement her reputation as an internationally recognized war correspondent. And what her 

case can show is that the development of wartime broadcasting was based on professional 

collaborations between creative minds coming from different national, professional, and political 

backgrounds. Her fictional account of the BBC’s wartime operations provides particularly vivid 

depictions of those human agents—individuals such as producers, translators, editors, 

announcers, or switch censors—who played their part in the creation of political propaganda 

disseminated by wireless technology. But as Mann’s involvement with foreign-language 

broadcasting also evidences, these temporary associations between individuals and institutions 

were not free from complications. Rather, these Allied projects were born out of productive 

tensions between abstract governmental directives and actual contributions, the result of 

negotiations among individuals with very different political visions who were nonetheless 

(temporarily) united in their conviction that speaking the right words in the right context could 

bring about much-needed political change.  

  



 
 

 

<BIO>Vike Martina Plock is Associate Professor of Modern Literature and Culture at the 

University of Exeter. She is the author of Joyce, Medicine, and Modernity (University Press of 

Florida, 2010) and Modernism, Fashion and Interwar Women Writers (Edinburgh University 

Press, 2017). Her next monograph, which deals with the history of the BBC German Service 

during WWII, is forthcoming in the Palgrave Studies of the History of the Media Series.<BIO>   

 

 Research for this article was supported by a Leverhulme Trust Research Fellowship. I would 

also like to acknowledge the help of staff in the BBC Written Archives Centre in Caversham, 

especially Samantha Blake, and the Digital Humanities Lab at the University of Exeter 

 1 Radio, Adorno and Horkheimer argued in 1944, “turns all participants into listeners and 

authoritatively subjects them to broadcast programs which are all exactly the same.” It enforces, 

through “totalitarian advertising” “the general lines of culture” (Theodor W. Adorno and Max 

Horkheimer, Dialetic of Enlightenment, trans. John Cumming [London: Verso, 1992], 122, 165). 

2 The new German government had appropriated the national airwaves immediately after Hitler’s 

takeover. On March 13, 1933 the Ministry for Public Enlightenment and Propaganda came into 

being and soon took control of disseminating the regime’s political ideologies over the wireless. 

To strengthen his broadcasting monopoly, Joseph Goebbels  authorized the production of an 

inexpensive radio set, the “Volksempfänger” (“People’s Set”), which could tune in to regional 

stations via medium wave, and the national station, Deutschlandsender (Radio Germany), via 

long wave but which prevented listeners from receiving the short-wave transmissions issued by 

foreign broadcasters. It is estimated that by January 1938 every second household in Germany 

was in possession of a Volksempfänger (Horst J. P. Bergmeier and Rainer E. Lotz, Hitler’s 

                                                             



 
 

                                                                                                                                                                                                    

Airwaves: The Inside Story of Nazi Broadcasting and Propaganda Swing  [New Haven, CT: Yale 

University Press, 1997], 5–6). 

3 For a discussion of “Lord Haw-Haw,” see M. A. Doherty, Nazi Wireless Propaganda: Lord 

Haw-Haw and British Public Opinion in the Second World War (Edinburgh: Edinburgh 

University Press, 2000), 87–125. Doherty describes the systematic expansion of Germany’s 

foreign-language broadcasts: “short-wave services were begun in German and English” as early 

as 1933, “consisting mostly of news bulletins about Germany” that were “aimed primarily at the 

United States. A Spanish Service was begun in 1933 and a Portuguese one in 1937. . . . By 

January 1940, Germany was broadcasting news in twenty-two languages, as compared with the 

BBC’s fourteen, while by 1943 transmissions were being made in fifty-three languages 

compared with the BBC’s fifty-four” (Nazi Wireless Propaganda, 5, 7).  

4 As one contemporary observer pessimistically noted, “broadcasting, instead of developing into 

an agency for peace and better international understanding, serves often to incite hatred 

throughout the world, and is often used, for motives which obviously are not disinterested, and 

by men in conflict, to dominate, rather than to enlighten, the public mind” (Thomas Gradin, The 

Political Use of the Radio [New York: Arno Press, 1971], 7).  

5 Ian Whittington, “Radio Studies and Twentieth-Century Literature: Ethics, Aesthetics, and 

Remediation,” Literature Compass 11, no. 9 (2014): 634–48, 642. 

6 Ian Whittington, Writing the Radio War: Literature, Politics and the BBC, 1939–1945 

(Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018), 16. 

7 Damien Keane argues that critical attention to the advent of such mediating practices as 

“[t]ranscription, recording, collation, redaction, translation, rediffusion,” which “were 

transforming the contours and coordinates of the late modernist field into those recognized in 



 
 

                                                                                                                                                                                                    

today’s ‘information age,’” would also require the reconsideration of established notions about 

“the privileged place still frequently accorded to isolated, individual authors, works and ‘voices’” 

in modernist scholarship (Ireland and the Problem of Information: Irish Writing, Radio, Late 

Modernism [University Park: Pennsylvania State University Press, 2014], 8).      

8 Erika Mann and Wedekind were lovers, as were Gründgens and Klaus, but Klaus and 

Wedekind were also engaged while Gründgens and Erika Mann entered a short-lived marriage in 

1926. See Irmela von der Lühe, Erika Mann: Eine Lebensgeschichte (Hamburg: Rowohlt, 2009); 

Andrea Weiss, In the Shadow of the Magic Mountain: The Erika and Klaus Mann Story  

(Chicago, IL: University of Chicago Press, 2008).    

9 Klaus Mann, The Turning Point (London: Serpent’s Tail, 1987), 137–38, 142–43. 

10 Mann’s MI5 file suggests that this marriage to Auden was the reason why her request to work 

as a journalist in London was approved. See the record of a telephone conversation between 

officials at MI5 and the Ministry of Information, August 26, 1940, Security Files, KV 2/2588, 

The National Archives, Kew.  

11 Mann’s articles documenting conditions during the Spanish Civil War were published in the 

New York-based, German-language newspaper Neue Volks-Zeitung in 1938. They have been 

reprinted in Erika Mann, Blitze überm Ozean: Aufsätze, Reden, Reportagen, ed. Irmela von der 

Lühe and Uwe Naumann (Hamburg: Rowohlt, 2000), 135–67. 

12 The “Nazi child,” Mann writes, “attends a Nazi school; he belongs to a Nazi youth 

organization; the movies he is allowed to see are Nazi films. His whole life, without any 

reservation, belongs to the Nazi State” (Erika Mann, School for Barbarians: Education under the 

Nazis [New York: Modern Age Books, 1938], 19).   



 
 

                                                                                                                                                                                                    
13 This is not to suggest that Mann did not produce more literary texts in those years. Indeed, in 

1940 she published The Lights Go Down, a collection of stories about life in Nazi Germany and 

two years later she wrote another children’s book, A Gang of Ten, to be added to those she had 

written in German in the early 1930s. But these creative pieces also made critical engagement 

with the war their inspiration.    

14 Erika Mann to Duff Cooper, May 16, 1940, Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, Munich, 

shelf mark EM B 446.  

15 In a letter to a friend, Mann reported that she gave nine broadcasts in 1940 (Erika Mann: 

Briefe und Antworten, 1922–1950, ed. Anna Zanco Prestel [München: Deutscher 

Taschenbuchverlag, 1988], 158–59). However, records in the BBC Written Archives Centre only 

show evidence of seven Mann talks that were recorded and broadcast that year. Dates and titles 

of Mann’s BBC broadcasts are as follows: “America” (September 6, 1940, 1:30 pm); “The 

Young Barbarians” (September 13, 1940, 1:30 pm); “Raids on London” (September 24, 1940, 

1:30 pm); “London War Bombs” (September 29, 1940, 9:30 pm); “Questions and Answers” 

(October 6, 1940, 12:30 pm); “Better v. Worse” (October 11, 1940, 1:30 pm); “Goodbye 

London” (October 14, 1940, 9:15 pm); “London then and now” (July 13, 1941, 6:00 pm); 

“America and the Russian War” (July 20, 1941, 1:00 pm); “Inside Germany” (July 30, 1941, 

12:00 noon, manuscript available); “On a Speed Boat” (August 3, 1941, 8:00 pm); “The Battle of 

the Atlantic” (August 6, 1941, 12:00 noon); “A Question to Austria” (August 15, 1941, 9:00 

pm); “Australia” (August 23, 1941, 12:00 noon, manuscript available); “The Trades Union 

Congress” (September 4, 1941, 12:00 noon, manuscript available); “Erika Mann to Austria” 

(July 2, 1943, 11:00 pm); “The Changed Face of London,” “The Spirit of the English,” 



 
 

                                                                                                                                                                                                    

“Production 1941–1932 [sic],” “Post War Planning” (July 9, 1943, 10:00 pm). Erika Mann 

Source File 1, BBC Written Archives Centre, Caversham      

16 See Thomas Mann, Deutsche Hörer! Radiosendungen nach Deutschland aus den Jahren 

1940–1945 (Frankfurt: S. Fischer Verlag, 2013); Listen, Germany! Twenty-Five Radio Messages 

to the German People over the BBC (New York: Knopf, 1943). For a discussion of Thomas 

Mann’s broadcasts to Germany see Melissa Dinsman, Modernism at the Microphone: Radio, 

Propaganda, and Literary Aesthetics during World War II (London: Bloomsbury, 2015), 145–

70; Surviving typescripts of Erika Mann’s broadcasts are reprinted in J. F. Slatterly, “Erika Mann 

und die BBC 1940–1943,” Thomas Mann Jahrbuch 12 (1999): 310–47, 330–33, 341–42.  

17 Erika Mann, “Searchlight through the Blackout,” Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, 

Munich, shelf mark EM M 158, 26–27.   

18 In 1939, a BBC Monitoring Service was set up by the British government to gather foreign 

intelligence. Monitors, who were often immigrants with outstanding linguistic skills, listened in 

to, recorded, summarised, and translated foreign radio broadcasts. Digests were then sent to 

different governmental organisation and frequently provided the BBC with inspiration for its 

own foreign-language broadcasts.   

19 Summary of World Broadcasts, Daily Digest of Foreign Broadcasts, Part 1 (Transmissions 

from Germany and German-Occupied Territory), No. 440, 21, Deutschlandsender (Germany) in 

German for Germany, September 30, 1940, 9:00 pm, BBC Written Archives Centre, Caversham. 

Mann’s archive in Munich also contains an undated transcript of this broadcast (shelf mark EM 

M 237).  

20 “Life under Airraid [sic] in London: Erika Mann in Conversation with Johannes Steele,” 

October 31, 1940, Deutsches Rundfunkarchiv, Frankfurt (am Main), B007128976 (audio file). 



 
 

                                                                                                                                                                                                    

On September 30, 1940—the same day on which the Deuschlandsender issued a German 

counter-statement to Mann’s talk (see previous note)—Radio Hamburg also broadcast an English 

talk, “Scandal of London’s Air Raids,” that explicitly referenced Mann’s talk of the previous 

day. The speaker accuses Mann of insincerity and of diminishing the suffering of Londoners: 

“Speaking in the language which the ordinary Londoner does not understand she says that the 

sirens are welcomed when they sound the alarm, as the Londoners consider them to be a fanfare 

and a victory, announcing the loss of so many German machines. And as to the flares which are 

dropped they are just too sweet and charming. People enjoy hunting for them. This description of 

rainbow chasing during air raids,” the broadcast continues, “is just a little bit too much for even 

the most credulous. I sincerely hope that English listeners will note and mark well this grotesque 

effusion of the unseemly renegade, Erica [sic] Mann, for it shows the heartless cynicism with 

which England’s rulers regard the fate of their people” (Summary of World Broadcasts, Daily 

Digest of Foreign Broadcasts, Part 1 [Transmissions from Germany and German-Occupied 

Territory], No. 440, 35, Zeesen [Hamburg Group], in English for England, September 30, 1940, 

9:30 pm, BBC Written Archives Centre, Caversham). It can be assumed that this is the response 

from “Lord Haw-Haw” to which Mann refers in her conversation with Steele.          

21 See an internal memo from August 29, 1940, Erika Mann Source File 1, BBC Written 

Archives Centre, Caversham, as well as Slattery, “Erika Mann und die BBC,” 311–12. 

22 Report No. Allied/CD/30, January 9, 1944, Countries: Germany, German Service, Comments 

on BBC German Service, 1943–1945, EI/755, BBC Written Archives Centre, Caversham. 

23 Gerard Mansell, Let Truth Be Told: 50 Years of BBC External Broadcasting (London: 

Weidenfeld and Nicolson, 1982), 155. 



 
 

                                                                                                                                                                                                    
24 See also Gunda Cannon, “Hier ist England”—“Live aus London”: Das Deutsche Programm 

der British Broadcasting Corporation, 1938–1988 (London: BBC, 1988), 6. 

25 Stephanie Seul, “‘Plain, Unvarnished News’? The BBC German Service and Chamberlain’s 

Propaganda Campaign Directed at Nazi Germany, 1938–1940,” Media History 21, no. 4 (2015): 

378–96, 383. 

26 It is unclear what happened with Mann’s first BBC broadcast. On September 2, 1940, the Joint 

Planning and Broadcasting Committee set up by the Foreign Office to vet BBC scripts for 

transmissions to Nazi Germany had decided that a submitted talk by Mann “was not good 

enough to be broadcast” and should certainly not be “put over by Erika Mann under her own 

name.” The minutes for the meeting on September 6, 1940, however, record that “through a 

misunderstanding Miss Erika Mann had broadcast under her own name” that afternoon and “that 

in her next broadcast she should also be permitted to use her own name.” See minutes for the 

20th and 23th Meeting of the General Discussion Committee, Monday, September 2 and Friday, 

September 6, 1940, FO 898/8, The National Archives, Kew.   

27 Internal memo, October 5, 1940, Erika Mann Source File 1, BBC Written Archives Centre, 

Caversham.   

28 Kristina Moorehead, Satire als Kriegswaffe: Strategien der britischen Rundfunkpropaganda 

im Zweiten Weltkrieg (Marburg: Tectum, 2016), 68, 108. 

29 Of these letters, only those from 1943–45 have survived. See German Service: Comments on 

BBC German Service 1943–1945, EI/755, BBC Written Archives Centre, Caversham.  

30 See Slattery, “Erika Mann und die BBC,” 341–42 for these two talks.  

31 Erika Mann, “Broadcasting to German Women,” Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, 

Munich, shelf mark EM M 27, 1. Although the typescript is not dated, I have been able to 



 
 

                                                                                                                                                                                                    

establish its composition date by information provided in the text: Mann describes the emotional 

life of a German mother who writes in and refers to earlier passages in her diary. In these 

comments, the “22 February” is identified as “today,” and Mann’s subject looks back to an entry 

made a year earlier when “Roosevelt’s Lend-Lease-programme” was “without a chance.” The 

lend-lease policy was enacted on March 11, 1941 so the earlier diary entry must be from 

February 1941, which would make “the present day” February 22, 1942.  

32 “Your listener has, by merely turning a switch, the power to enforce your silence and to ensure 

for himself a continued existence,” explained a contemporary observer, when discussing the 

offense of tuning in to “enemy broadcasts” that was punished with increasing severity by the 

Nazis. “[H]e will use that switch if you forget that relationship of life and death that stands 

between you” (E. Tangye Lean, Voices in the Darkness: The Story of the European Radio War  

[London: Secker and Warburg, 1943], 46). 

33 Carl Brinitzer, Hier spricht London: Von einem der dabei war (Hamburg: Hoffmann and 

Campe, 1969), 145–46. Even though he began introducing these broadcasting practices as early 

as 1940, Brinitzer’s propositions were only adopted for all German-language news broadcasts in 

1942 after Hugh Carleton Greene returned from a visit to Stockholm where he had tested the 

reception quality of programs. See Cannon, “Hier ist England,” 9–10.  

34 Rhys W. Williams, “‘Frau Wernicke’ at the BBC,” in Diasporas and Diplomacy: 

Cosmopolitan Contact Zones at the BBC World Service (1932–2012), ed. Marie Gillespie and 

Alban Webb (London: Routledge, 2013), 57. 

35 See Mark Wollaeger, Modernism, Media, and Propaganda (Princeton, NJ: Princeton 

University Press, 2006), 21–22 for a discussion of the BBC’s so-called “propaganda of truth.” 



 
 

                                                                                                                                                                                                    
36 Erika Mann to Robert E. Sherwood, March 5, 1942, Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, 

Munich, shelf mark EM B 1334. Interestingly, in a letter to her father, Mann is extremely 

dismissive of this consultancy work, explaining that she “patiently agrees to be misemployed to 

deliver to the ‘Coordinator’ a few ‘women’s items’ every day, which are only fit to be placed 

into a women’s magazine, not in front of a war radio microphone” (Mann, Briefe und Antworten, 

1922–1950, 181, translation mine).  

37 As a member of the Princeton Listening Center informed readers in a 1943 study, US 

broadcasts played an important role in “the democratic political offensive against Hitler,” 

“[e]xploiting for the first time the strategic possibilities of democratic co-operation on the radio 

front” through “arrangements with the British Broadcasting Corporation to have a number of 

U.S. short-wave transmissions relayed from England to the Continent on the standard waveband” 

(C. J. Rolo, Radio Goes to War [London: Faber and Faber, 1943], 194). 

38 These include, for instance, the articles “First Interview with Lord Vansittart,” Vogue, January 

1, 1942, 60–61; “The Powder Keg of Palestine,” Liberty Magazine, January 8, 1944, 58–59; 

“The Future—As Benes Sees it,” The Star Weekly, August 12, 1944, 14.  

39 The typescript is not dated, but the name of one of its protagonists, Bob Stanhope, is identical 

to that of an Englishman who was befriended by Mann during her return journey to the United 

States via Lisbon in the autumn of 1941. It is most likely, therefore, that she drafted the story in 

that year. See Mann, “Searchlight through the Blackout,” 23. However, the fact that the text 

refers to “Broadcasting House” as the seat of the BBC German Service suggests that the story is 

set in 1940 before a Luftwaffe attack on October, 15 forced the European Services to move, in 

December 1940, to the BBC’s Maida Vale site and, from there, to Bush House in March 1941. 

40 “What We Are Broadcasting to Germany,” Radio Pictorial, December 15, 1939.  



 
 

                                                                                                                                                                                                    
41 A contemporary describes the work of the switch censor in the following manner: “After 

lessons learned from fifth-column activity in Europe, the B.B.C. is taking no chances. . . . [F]or 

all European broadcasts a second person sits beside the speakers to make sure that no private 

messages or information to the enemy can be slipped into a censored script” (Rolo, Radio Goes 

to War, 114).   

42 Erika Mann, “That Burning Sky,” Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, Munich, shelf mark 

EM M 162, 1. The manuscript contains thirty-one typewritten, consecutively numbered pages 

(1–28) with three inserts (6a, 22a, 23a). It is heavily annotated, showing that Mann must have 

revised it several times. It remains unclear why she never published the story. During the war, 

censorship regulations affecting BBC work obviously prevented her from speaking publicly 

about her experiences at the Corporation. Even after the end of the war, Mann might have felt 

bound to honor this agreement. Alternatively, the story’s rootedness in a particular historical 

context might have made it seem irrelevant to Mann in the postwar period when she was 

concerned with other (literary) projects.            

43 The appearance of Mann’s script further signals the story’s interest in describing the 

polyvocality of the BBC’s war-time operations. Although it is written in English, German-

language sentences appear throughout whenever the utterances of German-language broadcasts 

are represented verbatim. Given the fact that “That Burning Sky” is an unfinished draft, it also 

retains some German-language expressions in places where Mann was unsure about appropriate 

English idioms that she had intended to check later on, e.g. “Alf Neudeck finished his last 

sentence, without (mit der Wimper zu zucken?)” (5).        

44 Erika Mann, “No Gift to Goebbels: Lord Vansittart Gives the First Interview of his Life,” 

Münchner Stadtbibliothek, Monacensia, Munich, shelf mark EM M175, 1.  



 
 

                                                                                                                                                                                                    
45 See Hans-Ulrich Wagner, “Repatriated Germans and ‘British Spirit’: The Transfer of Public 

Service Broadcasting to Northern Post-War Germany (1945–1950),” Media History 21, no. 4 

(2015): 443–58.  

46 There also existed little contact between Mann and the BBC German Service in these years, 

and even these few exchanges dealt exclusively with the organization of broadcasts relating to 

her father’s work. See BBC Written Archives Centre, Caversham, E20/62 and Erika Mann 

Source File 1.  

47 Indicative of this ideological polarization underpinning international relations during the Cold 

War was the trajectory of Mann’s own reputation as a public intellectual in the United States and 

postwar Germany. As “premature antifascist,” Mann had been on the radar of the FBI since the 

early 1940s. However, after the end of the war, she was more openly denounced. In fact, her FBI 

file refers to her as a “concealed communist” and “an alien possibly subject to deportation.” 

Unsurprisingly, planned lectures were cancelled and her application for US citizenship, 

submitted in 1947, remained unprocessed. The West-German press, meanwhile, began to call her 

a “culture bolshevist.” See Von der Lühe, Erika Mann, 302, 310, 324, 325 and Andrea Weiss, 

“Communism, Perversion, and Other Crimes again the State: The FBI Files of Klaus and Erika 

Mann,” in Modernism on File, ed. Claire A. Culleton and Karen Leick (New York: Palgrave 

Macmillian, 2008), 223. 


